søndag 13. mai 2012

Hvorfor er dere inspirert av Reggio Emilia?

Hvorfor er dere inspirert av Reggio Emilia? Å jobbe med dialogen som utgangspunkt for barnets læring er særlig spennende og gir oss som pedagoger et enormt materiale å boltre oss i En meningsfull kontekst
Mona E. Rasmussen, styrer Ask barnehage, Askøy: Ask barnehage har jobbet med inspirasjon fra Reggio Emilia siden 1991. Personalet har flere ganger måttet gå gjennom prosessen med å «velge vei» i forhold til å jobbe med denne filosofien som grunnlag for sin pedagogiske virksomhet, sier Mona Rasmussen, og hun presiserer at de selv har utarbeidet sin pedagogiske praksis i forhold til den kultur og det samfunn vi befinner oss i i dag. – Da jeg begynte her som styrer i 2005, hadde jeg jobbet 14 år som pedagogisk leder og styrer i barnehage. Å komme til en barnehage som jobbet i en filosofisk tanke om at barnet er kompetent med mange muligheter og en synlig rød tråd i alt fra fysisk miljø, til voksenrolle og organisering, var som å komme «hjem». Endelig fikk jeg knyttet sammen alle temaer og arbeid og satt det i en meningsfull kontekst. Å jobbe med dialogen som utgangspunkt for barnets læring er særlig spennende og gir oss som pedagoger et enormt materiale å boltre oss i, sier Rasmussen. – Jeg tror mange i vår barnehage opplever det nettopp slik; alle våre små og store tema og prosjekter settes inn i en større kontekst, der barnet stadig er i fokus og læringen er sentral. Det at også pedagogen skal være i læring og opprettholde sitt engasjement og sin utvikling, er helt sentralt for stadig å skape og utvikle gode læringsmiljøer for barna.
Det undrende, forskende barnet Anne Kristin Andresen, daglig leder Klyveskogen barnehage, Skien: Da Klyveskogen barnehage ble etablert i 2002, med en daglig leder som hadde bakgrunn fra en Reggio Emilia-inspirert barnehage i Porsgrunn, ble det stilt krav til pedagogene om å ha et syn på barn som var forenelig med å jobbe etter denne filosofien, forteller Anne Kristin Andresen. – Vi var med andre ord alle opptatt av at barns demokratiske rettigheter er viktig i barnehagen, og trodde på det kompetente, undrende og forskende barnet. Vi tror at det enkelte barnet helt fra fødselen av er på leting etter ny lærdom og erfaring. Det er ikke noe vi voksne trenger å skape hos barnet, det er der. Vår oppgave er å ivareta barns ulike læringsprosesser, og dette sammenfaller med grunntanken i Reggio Emilia. For personalet betyr det at de må ha en anerkjennende væremåte, og at de i sin praksis blant annet lar barn får delta aktivt i planlegging, får ha medvirkning i sin egen hverdag, at barnas interesser og behov blir vektlagt og ivaretatt, at personalet stiller spørsmål i stedet for bare å gi svar, og at barns behov for å utrykke seg på ulike måter blir akseptert og tilrettelagt for. – Vår måte å arbeide på har igjen forsterket begrunnelsen for at vi er inspirert av Reggio Emilia-filosofien. Vi ser barn som gir utrykk for sine meninger, barn som er kreative, barn som leter etter nye løsninger, barn som viser stor glede i hverdagen og ikke minst viser en toleranse overfor hverandre.
En helhetlig tenking Anne Growen Støvne, fagleder/atelierist i Majorstuen barnehage, Trondheim: – Først må det sies at vi hele tiden søker å utvikle vår kultur. Vi er ikke i Reggio Emilia, vi er i Trondheim. Å inspireres er ikke å kopiere. Etter hvert inspireres vi av hverandre, av barnegruppas tydelige glede (og alvor) ved denne måten å være i barnehage på, av nettverksbarnehagene våre, av engasjerte foreldre og av nysgjerrige studiebesøk, sier Anne Growen Støvne. Vi utfordres av det moderne barnet, sier Støvne. Vår gamle pedagogiske praksis og tradisjon er ikke nok lenger. I Reggio Emilia har de utformet en pedagogisk filosofi og, ikke minst, en filosofisk praksis som hele tiden tar utgangspunkt i det barnet som befinner seg her. Nå. – Vi inspireres av en helhetlig tenkning som stammer fra Reggio Emilia. Vi erfarer at det er god pedagogikk å organisere rom og miljø, materiale så de støtter og lokker. Det er god pedagogikk å organisere dagen sånn at vi har god tid til fordypning. At det er god pedagogikk å dokumentere og reflektere. I Majorstuen barnehage er de hele tiden nysgjerrige på hva barn tenker. Den respektfulle måten pedagogene i Reggio Emilia omtaler barn er til inspirasjon. Barn er ikke små voksne, og pedagogene trår tydelig fram som veiledere og beslutningstakere. Voksne har alltid ansvaret, men barnas interesser og nysgjerrighet er utgangspunkt for voksnes fokus. – Som pedagogene på Oransje gruppe sa om dybden av prosjektarbeid: «Når vi voksne tør å gå inn i store, dype tema skapes mening for store og små. Det er krevende å jobbe slik, men også spennende, gledesfyllt, inspirerende, fascinerende og meningsfullt. Det utvikler oss voksne og holder oss evig unge!»
Liker arbeidsmåtene Ann-Helèn Sjøenden, daglig leder i Suttestad barnehage, Lillehammer: – Suttestad barnehage har kunst, kultur og kreativitet som satsningsområde. Våre pedagoger var kjent med Reggio Emilia fra utdanningen sin, de la dette frem for personalet og spiren var sådd i forhold til vår inspirasjon. Suttestad barnehager er en privat barnehage etablert i januar 2005. Barnehagen ligger like sør for Lillehammer sentrum, og har barns medvirkning og språkstimulering som satsingsområder i tillegg til Kunst og kultur. I Suttestad barnehage liker de hvordan arbeidsmåtene i Reggio Emilia forholder seg til barns læring, sier Ann-Helén Sjøenden. Måten barna blir kjent med og arbeider med forskjellig kunst- og kulturinntrykk, og måten pedagogisk dokumentasjon tas i bruk i arbeidet med barna og med de voksne. – I Reggio Emilia-filosofien tenker man som kjent ut fra de tre pedagoger; barnet, rommet og de voksne. Disse tre pedagogene har vi jobbet mye med og de har vært en god hjelp i forhold å få i gang refleksjon og inspirasjon i barnehagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar