torsdag 17. mai 2012

bo-bedre.no




bo-bedre.no


tirsdag 15. mai 2012

10 ting på søndag: gir ekstremt stress

1. Tap av nært familiemedlen 2. Tap av en nær venn 3. Skilsmisse mellom foreldre 4. Fengselsdom 5. Alvorlig personlig skade eller sykdom 6. Ekteskap 7. Sparken fra jobben 8. Stryk i et viktig fag på skolen 9. Endring i helse hos familiemedlem 10. Graviditet

søndag 13. mai 2012

Når samlivsbrudd er løsningen

Når samlivsbrudd er løsningen !!! Hvis du og din partner flytter fra hverandre, er det mange spørsmål å ta stilling til. norsk lov regulerer noe, men ikke på langt nær alt. alle samlivsbrudd er forskjellige, men én ting har de til felles; de er smertefulle i korte eller lengre perioder, både for voksne og barn. Kjente familiemønster brister, og det kan være forvirrende og sårt. Selv om dere flytter fra hverandre, opphører ikke rollen dere har som foreldre. Forholdet mellom deg og dine barn skal fortsette å utvikles. For barna er det viktig at de kan fortsette sine liv omtrent som før. lytt til barnets følelser Hvordan barna reagerer og viser følelser avhenger blant annet av kjønn, alder og ikke minst personlighet. Babyer kan vise følelser ved å være urolige og sårbare, treåringene er ofte klengete, femåringer aggressive, åtte­niåringer vold­ somme og nysgjerrige og tenåringer kan være trassige, deprimerte og utfordrende. Det er lett å tro at den som er snill og hjelpsom – eller opp­ fører seg som vanlig – takler samlivsbruddet bra. Det stem­mer ikke alltid. Som foreldre bør dere derfor hjelpe barna med å uttrykke og håndtere sine følelser og reaksjoner. Gi medfører en endring i barnas liv. Dere bør begge være til stede når barna får beskjed om bruddet. Bli enige om hva som skal sies og hvordan sam­ talen skal foregå. Unngå å late som om en av foreldrene er årsak til bruddet og at den andre er et offer, selv om det oppleves slik for en av dere. Det hjelper ikke barna. Forbered barna på at det vil komme en periode hvor det blir forandringer i livet. Forsikre dem om at dere fortsatt elsker dem høyest av alt, selv om dere ikke kan være like mye sammen som før. Vær tydelige på at samlivsbruddet ikke har noe med dem å gjøre. Mange barn tror at de er skyld i at foreldrene går fra hverandre. !!!!! obs !!! Snakk med barna.!! Én samtale er sjelden nok. Hvor mange, lenge og hvor ofte dere skal snakke sammen, bør barna bestemme. Tilpass samtalen til barnas alder og utvikling, og husk at små barn Viktig !! ofte forstår mer, men tåler mindre, enn vi tror. En tenåring skal ikke ta ansvar for voksne, og han eller hun skal ikke bli din fortrolige venn. Konflikter bør håndteres mellom de voksne. ---------- : Ikke straff din -------- ( slik er umoden oppførsel mot sin eks!!!!) tidligere ektefelle ved å gjøre kontakten mellom barna og han/henne vanskelig. Vær samtidig avventende hvis barna er urolige etter å ha vært hos din tidligere ektefelle. Som regel er det uttrykk for at barnet strever. NB!! Snakk ikke nedsettende om din ekspartner, i hvert fall ikke når barna hører. Kritikken rammer indirekte barna, som er glad i begge sine foreldre. Snakk heller ikke nedsettende om din ekspartners familie. Barn trenger slektninger, og bør få gjøre sine egne vurderinger. Introduser heller ikke en ny partner for barna før de er klare for det. NB!!! Forsøk å sette av tid alene med barna dine – også etter at du eventuelt har møtt en ny partner. Hvis du er den som flytter, sørg for at barna dine føler seg velkommen i ditt nye hjem. En egen seng og et skap er viktig og nødvendig. Delt omsorg eller aleneansvar Etter en skilsmisse kan foreldrene avtale delt omsorg. Ideen bak delt omsorg og samarbeidsavtaler er at selv om man skilles som par, skal man fortsette å samarbeide som foreldre. Hvis delt omsorg ikke er aktuelt, kan den ene av foreldrene få aleneomsorgen. Foreldreansvar er først og fremst en juridisk avklaring av hvem av foreldrene som kan ta ulike beslutninger på vegne av barnet. Det gjelder blant annet valg av skole, navn, utstedelse av pass og flytting til utlandet. Daglig omsorg har som regel den av foreldrene som barnet bor fast hos. Hver enkelt familie bestemmer selv hvor barnet skal bo og hvem som skal ha den daglige omsorgen. Mange foreldre har barna hos seg annenhver uke. Andre foretrekker at barna bor mest hos en av foreldrene. Begge foreldrene har ansvar for at den andre av foreldrene får treffe barna. Hvis foreldrene er uenige om samværsformen, kan en dom­ stol avgjøre hvor barna skal bo. Domstolen legger til grunn en utredning fra for eksempel barnevernet og de har som hovedhensikt å komme til en løsning som er til barnets beste. !!! Retten skal høre på barna, men ingen barn skal tvinges til å si sin mening. ansvarsdeling : !!!!! Mange ugifte par unnlater å ta stilling til hvem som skal ha hovedomsorgen for barna. Hvis foreldrene flytter fra hver­andre, kan man likevel få delt ansvar hvis man ønsker det. Hvis bare en av foreldrene ønsker delt ansvar, og den andre motsetter seg dette, må ofte en domstol avgjøre spørsmålet. Delt foreldreansvar er det som ofte anses som den beste formen for omsorg. NB!!! For at dette skal være en god løsning for barna, forutsetter det likevel at konfliktnivået mellom forel­drene ikke er for høyt, og at foreldrene har et godt samar­beid. Det forutsetter også at foreldrene ikke bor veldig langt fra hverandre. ##### selv om det er vondt for dere. ##### Ja hadde det bare vært så enkelt .......... !!!

www.barnehagebutikken.no

http://www.barnehageforum.no/butikken.aspx Produkter med høy kvalitet og sikkerhet Hjelp til utvelgelse av riktige leker til din barnehage Produkter sortert ut i fra Rammeplanens fagområder Fordelaktige priser Barnehagebutikk konseptet Barnehagebutikkens konsept går ut på at vi formidler salg fra flere forskjellige leverandører. Vi forhandler fram avtaler med produsenter som vi mener har det beste til barnehagene. Når du handler i barnehagebutikken er det som å gå på et shoppingsenter med butikker som fører forskjellige varer til din barnehage. Dette gjør at vi kan samle det beste i èn butikk. Gjennom dette konseptet vil vi være i stand til å gi deg som handler i barnehagebutikken konkurransedyktige priser. En del av våre varer vil det være gode rabatter på. Fagområder Når du handler i barnehagebutikken er det flere måter å finne fram til produktene på. Vi har kategorisert produktene på den tradisjonelle måten, i tillegg har vi sortert leker og utstyr som passer godt til fagområdene i barnehagen. Når du handler i barnehagebutikken fra flere forskjellige leverandører må du være oppmerksom på at varene vil komme i flere forsendelser, og at det kan påløp frakt på hver enkelt forsendelse. Noen av våre produkter er imidlertid oppgitt med frakt og moms. Bøker er ikke momsbelagte. Kvalitet, sikkerhet og nytteverdi Høy kvalitet og sikkerhet er viktig for oss når vi velger ut produkter fra Europas ledende leketøysprodusenter. Men dette er ikke nok, leketøyet vi tilbyr skal stimulere barns kreativitet og lekelyst. Vi har en hovedleverandør i barnehagebutikken, men samtidig jakter hele tiden på unike spennende, morsomme og ikke minst utviklende leker. Alle våre leverandører garanterer for at leker er testet og godkjent etter gjeldende regler for sikkerhet ved leketøy. www.barnehagebutikken.no

Hvorfor er dere inspirert av Reggio Emilia?

Hvorfor er dere inspirert av Reggio Emilia? Å jobbe med dialogen som utgangspunkt for barnets læring er særlig spennende og gir oss som pedagoger et enormt materiale å boltre oss i En meningsfull kontekst
Mona E. Rasmussen, styrer Ask barnehage, Askøy: Ask barnehage har jobbet med inspirasjon fra Reggio Emilia siden 1991. Personalet har flere ganger måttet gå gjennom prosessen med å «velge vei» i forhold til å jobbe med denne filosofien som grunnlag for sin pedagogiske virksomhet, sier Mona Rasmussen, og hun presiserer at de selv har utarbeidet sin pedagogiske praksis i forhold til den kultur og det samfunn vi befinner oss i i dag. – Da jeg begynte her som styrer i 2005, hadde jeg jobbet 14 år som pedagogisk leder og styrer i barnehage. Å komme til en barnehage som jobbet i en filosofisk tanke om at barnet er kompetent med mange muligheter og en synlig rød tråd i alt fra fysisk miljø, til voksenrolle og organisering, var som å komme «hjem». Endelig fikk jeg knyttet sammen alle temaer og arbeid og satt det i en meningsfull kontekst. Å jobbe med dialogen som utgangspunkt for barnets læring er særlig spennende og gir oss som pedagoger et enormt materiale å boltre oss i, sier Rasmussen. – Jeg tror mange i vår barnehage opplever det nettopp slik; alle våre små og store tema og prosjekter settes inn i en større kontekst, der barnet stadig er i fokus og læringen er sentral. Det at også pedagogen skal være i læring og opprettholde sitt engasjement og sin utvikling, er helt sentralt for stadig å skape og utvikle gode læringsmiljøer for barna.
Det undrende, forskende barnet Anne Kristin Andresen, daglig leder Klyveskogen barnehage, Skien: Da Klyveskogen barnehage ble etablert i 2002, med en daglig leder som hadde bakgrunn fra en Reggio Emilia-inspirert barnehage i Porsgrunn, ble det stilt krav til pedagogene om å ha et syn på barn som var forenelig med å jobbe etter denne filosofien, forteller Anne Kristin Andresen. – Vi var med andre ord alle opptatt av at barns demokratiske rettigheter er viktig i barnehagen, og trodde på det kompetente, undrende og forskende barnet. Vi tror at det enkelte barnet helt fra fødselen av er på leting etter ny lærdom og erfaring. Det er ikke noe vi voksne trenger å skape hos barnet, det er der. Vår oppgave er å ivareta barns ulike læringsprosesser, og dette sammenfaller med grunntanken i Reggio Emilia. For personalet betyr det at de må ha en anerkjennende væremåte, og at de i sin praksis blant annet lar barn får delta aktivt i planlegging, får ha medvirkning i sin egen hverdag, at barnas interesser og behov blir vektlagt og ivaretatt, at personalet stiller spørsmål i stedet for bare å gi svar, og at barns behov for å utrykke seg på ulike måter blir akseptert og tilrettelagt for. – Vår måte å arbeide på har igjen forsterket begrunnelsen for at vi er inspirert av Reggio Emilia-filosofien. Vi ser barn som gir utrykk for sine meninger, barn som er kreative, barn som leter etter nye løsninger, barn som viser stor glede i hverdagen og ikke minst viser en toleranse overfor hverandre.
En helhetlig tenking Anne Growen Støvne, fagleder/atelierist i Majorstuen barnehage, Trondheim: – Først må det sies at vi hele tiden søker å utvikle vår kultur. Vi er ikke i Reggio Emilia, vi er i Trondheim. Å inspireres er ikke å kopiere. Etter hvert inspireres vi av hverandre, av barnegruppas tydelige glede (og alvor) ved denne måten å være i barnehage på, av nettverksbarnehagene våre, av engasjerte foreldre og av nysgjerrige studiebesøk, sier Anne Growen Støvne. Vi utfordres av det moderne barnet, sier Støvne. Vår gamle pedagogiske praksis og tradisjon er ikke nok lenger. I Reggio Emilia har de utformet en pedagogisk filosofi og, ikke minst, en filosofisk praksis som hele tiden tar utgangspunkt i det barnet som befinner seg her. Nå. – Vi inspireres av en helhetlig tenkning som stammer fra Reggio Emilia. Vi erfarer at det er god pedagogikk å organisere rom og miljø, materiale så de støtter og lokker. Det er god pedagogikk å organisere dagen sånn at vi har god tid til fordypning. At det er god pedagogikk å dokumentere og reflektere. I Majorstuen barnehage er de hele tiden nysgjerrige på hva barn tenker. Den respektfulle måten pedagogene i Reggio Emilia omtaler barn er til inspirasjon. Barn er ikke små voksne, og pedagogene trår tydelig fram som veiledere og beslutningstakere. Voksne har alltid ansvaret, men barnas interesser og nysgjerrighet er utgangspunkt for voksnes fokus. – Som pedagogene på Oransje gruppe sa om dybden av prosjektarbeid: «Når vi voksne tør å gå inn i store, dype tema skapes mening for store og små. Det er krevende å jobbe slik, men også spennende, gledesfyllt, inspirerende, fascinerende og meningsfullt. Det utvikler oss voksne og holder oss evig unge!»
Liker arbeidsmåtene Ann-Helèn Sjøenden, daglig leder i Suttestad barnehage, Lillehammer: – Suttestad barnehage har kunst, kultur og kreativitet som satsningsområde. Våre pedagoger var kjent med Reggio Emilia fra utdanningen sin, de la dette frem for personalet og spiren var sådd i forhold til vår inspirasjon. Suttestad barnehager er en privat barnehage etablert i januar 2005. Barnehagen ligger like sør for Lillehammer sentrum, og har barns medvirkning og språkstimulering som satsingsområder i tillegg til Kunst og kultur. I Suttestad barnehage liker de hvordan arbeidsmåtene i Reggio Emilia forholder seg til barns læring, sier Ann-Helén Sjøenden. Måten barna blir kjent med og arbeider med forskjellig kunst- og kulturinntrykk, og måten pedagogisk dokumentasjon tas i bruk i arbeidet med barna og med de voksne. – I Reggio Emilia-filosofien tenker man som kjent ut fra de tre pedagoger; barnet, rommet og de voksne. Disse tre pedagogene har vi jobbet mye med og de har vært en god hjelp i forhold å få i gang refleksjon og inspirasjon i barnehagen.

10 foreldrevettregler !!

• 10 foreldrevettregler 1. La barnet protestere uten å føle deg avvist Barn må sette sine egne grenser, og noen ganger blir det gjort med krasse utsagn. Det stikker oftest ikke dypt. Snart blir du tatt til nåde igjen! 2. Vent ikke at barnet alltid skal være blid og glad Barn har mange følelser, og alle må få komme til uttrykk. 3. Gi ikke etter overfor barnet bare for å unngå bråk Barn føler seg trygge når det er grenser og rammer rundt dem. Men de må også få utfordre grensene for å være helt sikre. 4. La barnet føle at det er viktig Barn har et stort behov for å føle at det er viktig for foreldrene. Barn vokser på kjærlighet og utfordringer. 5. Vær sannferdig overfor barnet Barn har ofte vanskelig for å skille sant fra usant. Løgner forvirrer barnet og gjør at det mister tilliten til deg. 6. Hold avtaler med barnet Barn føler seg maktesløse, hvis du bryter avtaler uten å ha en god grunn. Hvis ikke barnet trygt kan stole på deg, hvem kan det stole på da? 7. Skrem ikke barnet unødig Noen ganger er det nødvendig å advare barnet mot farlige situasjoner, men barn skal ikke skremmes til lydighet. Spar barnet for oppskakende viten om ting som det ikke kan gjøre noe med. 8. Le med og ikke av barnet Barn er stolte, og kan bli dypt såret når de føler seg latterlige. Le med barnet, humor er en fin ting. Le ikke av barnet; klovnens maske kan dekke over mye tristhet. 9. Husk å rose barnet ditt Oppmuntring og gode ord motiverer barnet til samarbeid. Positiv støtte styrker barnets selvfølelse og skaper pågangsmot. 10. Husk at du er et forbilde for barnet Barnet har knyttet seg til deg med sin dypeste kjærlighet og beundring. Derfor ønsker det å bli lik deg – i alle fall mens det er lite! Det du gjør, det gjør barnet. Det du sier og mener, det gjentar barnet.

Jeg er unik.

TEKST: Jeg er unik. Siden tidenes morgen har det aldri eksistert noen som meg. Ingen har mine øyne, nese, hender eller stemme. Ingen har min håndskrift. Gjennom hele evigheten kommer aldri noen til å se ut, tenke, snakke eller gjøre det samme som meg. Jeg er meg, har egenverdi og trenger ikke kopiere andre. Jeg er unik.